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CD Content
2011 stereo mix
Bonus tracks
PERSONNEL
David Cross Violin, Viola, Keyboards
Robert Fripp Guitar, Mellotron, Devices
John Wetton Bass and Voice
William Bruford Percussives
Produced by King Crimson at AIR Studios, London. January 1974
1-4, 7, 8 mixed and produced from the original multi-track tapes by
Steven Wilson and Robert Fripp
5,6 Produced by King Crimson - taken from the original stereo masters ( 30th Anniversary
edition )
9,11 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold & David Singleton, Produced by Robert Fripp
10,12,13 audio restoration to audience recording by David Singleton and Alex R. Mundy at
DGM
DVD Content
MLP Lossless 5.1 Surround
DTS 5.1 Digital Surround
Original album
Mixed and produced from the original multi track tapes by Steven Wilson and Robert Fripp except 5,6 Upmixed to 5.1 from the original stereo masters by Simon Heyworth and Robert Fripp
Bonus tracks
Mixed & produced from the original multi track tapes by Steven Wilson and Robert Fripp
MLP Lossless Stereo (24/96)
PCM Stereo 2.0 (24/48)
2011 stereo mix
30th anniversary remaster
PCM Stereo (16/48)
Zurich Volkshaus : November 15th 1973
1-4, 6 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold & David Singleton,
Produced by Robert Fripp
5 audio restration to audience recording by David Singleton and Alex R. Mundy at DGM
Additional Tracks
1 mixed by Robert Fripp, Tony Arnold & David Singleton
2,3 audio restration to audience recording by David Singleton and Alex R. Mundy at
DGM
4 Produced by King Crimson
5 Reduced to mono without knowledge of or reference to the band
Video Content
Central Park, New York, June 25th 1973
元々ライヴ音源を多用した作品だけに、いじり方もその音源に大きく依存している。 同じアムステルダム音源の中でも、” Trio ” だけがオリジナルのマルチ・テープが無かったため、5.1へのアップ・ミックスなる行為がされている。 『 Red 』 の次が本作、ということで、Lineup 3 からは 『 Larks' Tongues In Aspic 』 を一番最後にしたのは、やはり「取って置き」という扱いなのだろう。
チューリッヒでのライヴ音源 について
チューリッヒの音源が収録された作品を紐解くと、以下の通りとなる。
上記アルバムを含め、同音源に関連して記載されている内容を整理すると、以下の通りとなる。
Release | Album Title | |
1974 | Starless And Bible Black |
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1992 | The Great Deceiver |
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2009 | Live in Zurich, 1973 - The King Crimson Collectors' Club - |
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2011 | Starless And Bible Black - 40th Anniversary Series - |
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今回収録されたチューリッヒでのライヴは、KCCCからリリースされた作品
( David Singleton と Alex R. Mundy )
からの抜粋かと思ったが、クレジットを見ると ” The Mincer ”
にのみ David Singleton と Alex R. Mundy の名前があり、それ以外の曲にはTony
Arnold と David Singleton の名前が記載されている。
このクレジットから判断すると、今回のライヴは ” The Mincer ” のみKCCCからリリースされた作品 ( David Singleton
と Alex R. Mundy ) を使っており、” The Law of Maximum Distress ” は、 『 The Great
Deceiver 』 からそのまま、” Lament ”、” The Night Watch ”、” Fracture ” の3曲は、 『 The
Great Deceiver 』 と同時期に行ったミックス ( Tony Arnold と David Singleton ) の初出となる。
また、今回のリリース、クレジットによって ” The
Mincer ” について明らかになってくる点がある。
上記アルバムを含め、同音源に関連して記載されている内容を整理すると、以下の通りとなる。
Release | Album Title | |
1974 | Starless And Bible Black | no credit |
1975 | A Young Person's Guide To King Crimson | " The Mincer " recorded at Parc des Expositon, Zurich. |
1991 | The Essential King Crimson | " The Mincer " recorded at Parc des Expositon, Zurich. |
1992 | The Great Deceiver | The tape run out in the middle of " The Law of Maximum Distress ". Most live recording follows the policy of two machines in use of simultaneously to meet an eventually such as this. We learn. |
2004 | The 21st Century Guide To King Crimson Volume One | " The Mincer " recorded at Volkshaus,Zurich. |
2009 | Live in Zurich, 1973 - The King Crimson Collectors' Club - |
the four minutes excised from Zurich's concert which become ' The Mincer ' represented a new way of utlising improvisations for Crimson with John Wetton's new vocal melody. |
2011 | Starless And Bible Black - 40th Anniversary Series - |
' The Mincer ' - the mid-section of ' The Law of Maximum Distress ' was extracted from this concert and overdubbed for the original " Starless and Bible Black " album. |
当初のクレジットから、” The Mincer ” は、オーバーダブ無しのライヴ音源と認識されており、 『 The Great Deceiver
』 では ” The Mincer ” の存在に触れられること無く、” The Law of Maximum Distress ” はテープが途切れたため2曲に分かれたと記述される。
その後、2009年にKCCCからリリースされたライヴ音源において、” The Law of Maximum Distress ” の中間部としてヴォーカル・パート無しの
” Improv : The Mincer ” がリリースされるものの、” The Mincer ” については、インプロと「 John Wetton's
new vocal melody 」という曖昧な表現に留まっていた。
そして今回の40thのクレジットにおいて ” The Mincer ” は、「” The Law of Maximum Distress ”
の中間部にオーバーダブしたもの」と明確に定義付けられたことになる。
Additional Tracks について
” We'll Let You Know ( unedited from The Great Deceiver ) ” は、1973年10月23日のグラスゴウでのライヴから。 前曲の
” Easy Money ” のラストと次曲の ” The Night Watch ” の冒頭部が収録されている。 「 unedited 」としてクレジットされているが、この手を使うと今後無尽蔵に別テイクが増えていく事になりそうで怖い。
” Dr. Diamond ( Live, June 23rd 1973, Richards Club, Atlanta, Georgia )
” は、DGM Live Library
からリリースされているアトランタ音源から収録。
” Guts On My Side ( Live, March 19th 1974, Palazzo dello Sport, Udine, Italy ) ” は、DGM Live Library
からリリースされているイタリア音源にも収録されている。 ” Dr. Diamond ” と同じくスタジオ盤に収録されていないヴォーカル曲だが、ライヴでも1回しか演奏されていないとのこと。
” The Night Watch ” のシングル・ヴァージョン2曲は、盤起こし。 ステレオ音源は一応公式らしいが、モノ音源はバンドとしてはリリースを知らされていなかったとのこと。
ラジオCMは、Mr. Stormy's Monday Selection で紹介されたものと同じ。 2バージョンあるが単に長短の違いではなく、紹介される曲も異なる。
Video content について
余計なエフェクトが無い上に、メンバー全員が満遍なくフィーチャーされている貴重な映像。
” Fragged Dusty Wall Carpet ” は、フリップのギターに扇動されて始まるインプロ。 後半移行リズム隊の活躍度が上がる。
フリップ以外の3人、特にブルーフォードが全体を目配せしながら演奏しているのに対し、フリップは殆ど顔を上げず黙々と演奏しているのがよくわかる。
(追加:2011年11月10日)